naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

6 km Bokhultet ToR, bokskogen, träningsdagbok, Vibram FiveFingers Speed

Äckligt odisciplinerad

Nyckeln till framgång är att hålla sig till en bra plan. Efter senaste månadens fot- och vadproblem har jag lämnat klubb och löparvänner för att inte dras in i distanser och tempo som kroppen inte håller för. Planen är att springa lättare pass tills kroppen funkar.

Idag gav jag mig ut på mitt tredje pass sen jag bytte till Rehabplanen. Tänkte försöka ta en elva runt sjön. Ge mig ut och trava på i 5:45 bara. Dagens förutsättningar var snöfritt, nollgradigt och grå himmel. På med Fivefingers och ut.

Så fort jag tog ett par steg kände jag mig lätt. Lätt som en fjäder. Fötterna ville bara rusa iväg i full sprint. Blev som vanligt överraskad över hur stor skillnad det är mellan Fivefingers och mina andra löparskor. Men planen var att ta det lugnt så jag höll igen. Första kilometern passerade lätt och fint på 5:17. Snabbare än jag hade tänkt mig, men det kändes ju bra så varför inte. Andra gick på 5:20 och allt kändes fint.

Strax före jag skulle passera den tredje kilometern började det kännas obehagligt på ovansidan av högerfoten. Bestämde mig för att avbryta rundan och vända tillbaka efter tre. Blev lite nedslagen och irriterad över bakslaget så när klockan slog över 3 km drog jag på lite för att avreagera mig. Sprang fortare, fortare, fortare och efter femhundra meter hade jag dragit upp pulsen i 180 bpm och tempot till 3:25. Asjobbigt, men rycket gjorde sitt och rensade bort irritationen. Sen fortsatte jag hemåt i femfart och konstaterade att det kändes bättre i högerfotens ovansida. Vaderna tyckte inte att högre fart var lika kul och stumnade till, men det är jag van vid så det gör inget.

Jag gav mig alltså ut för att ta en lugn runda enligt rehabplanen. Det blev en kort runda av typen fartlek. Inte alls så disciplinerat som jag hade tänkt mig, men eftersom det kändes bättre i foten var det kanske inte så tokigt.

    Löpningen i siffror

  • Distans: 6690 m
  • Löptid: 00:34:43 tim/min/sek
  • Hastighet: 11.56 km/timme
  • Tempo: 05:11 min/km
  • puls: 165 slag/min
             är 86% av maxpuls och 80% av HRR
  • Stegfrekvens: 177 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén