naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

Så börjar du springa efter cancer

Det finns många olika former av cancer och cancerbehandlingar. Vilken behandling som sätts in beror också på i vilken ålder och kondition patienten är. Generellt sett kan man säga att vältränade yngre personer får högre doser av cytostatika och strålning eftersom de har bättre förutsättningar att tåla en tung behandling. Vilken behandling du fått påverkar givetvis dina förutsättningar att börja springa igen. För vissa behandlingar går det även bra att springa under tiden du får din behandling. Följande råd är baserade på mina egna personliga erfarenheter eftersom det inte finns några studier på större grupper(i alla fall inga som jag fått tag på).

Det är bättre att göra något än inget

Tänk inte på vad du har presterat före din behandling. Se nuläget som en total omstart. Du börjar på ruta noll. Varje steg du tar är ett framsteg. Du kanske bara orkar gå 100 meter första gången, men det kanske blir 200 nästa gång. Allt du gör är oändligt mycket bättre än att inte göra något.

Undvik långa uppehåll

Det viktigaste är att du kommer ut så ofta som möjligt. Att träna så regelbundet och ofta som möjligt ger bäst resultat. Spring/gå hellre en lätt runda varje dag än ett hårt pass där du tar ut dig helt en gång i veckan. Pressa dig inte så hårt att du överanstränger dig och måste vila flera dagar.

Farten spelar ingen roll

Om du sprungit tidigare har du säkert en bild av hur fort du brukar springa. Glöm det. Ur rehab och hälsosynpunkt spelar farten ingen roll. Det finns faktiskt många effektiva träningsmetoder som bygger på lång tid och ganska låg puls, kolla gärna upp Maffetone.

Ha roligt när du tränar

Det är viktigt att det är kul när du tränar. Sök gärna upp en träningskompis som kan gå, jogga, springa tillsammans med dig. Att småprata kan göra träningspassen roligare. Tvinga dig inte att göra pass som du tycker är tråkiga för då är det lätt att tröttna och sluta.

Tema av Anders Norén