naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

Altra Vanish-R, bokskogen, fartlek, Fusion C3 tights, känsla = stark, skav i ljumskarna, Stryd, Stryd power plan

Jag är kanske bättre än Stryd tror

Idag var det dags för andra passet enligt Stryds plan. Idag var det dags för fartlek. Det såg lite tuffare ut, men ändå rätt behagligt ut på pappret.

Att dra igång en plan var en bra idé för nu fick jag något att se fram emot. Jag var sugen att testa passet redan när jag vaknade kvart över fem, men jag avstod morgonpass. Efter en lunch av pannbiff med lök och stek potatis i jobbets restaurang vred magen ihop sig. Jag vet inte vad det är som är fel, men jag tål jobbets mat fruktansvärt dåligt. Efter 7 snabba toabesök mellan lunch och klockan tre där innehållet sprutade ut som ärtsoppa började jag vackla i tron på att springa, men framåt 17tiden kändes magen stabilare så jag bytte om för att testa.

På med klockan. Valde passet Fartlek. Slog på start och började springa. Jag hade tittat på vad jag skulle springa före passet och det skulle börja med uppvärmning runt 170watt. Klockan visade över 190 watt. Varför lyser den inte illrött? Jag lugnade ner mig till runt 170. Inga signaler. Nu blev jag passerad av en äldre man på mountainbike. Konstaterade att han trampade på för glatta livet även längre fram över en backe med dålig sikt. Suck.

Återvände till mina tankar på klockan och Stryd appen. Hade jag inte slagit på den? Jo, det måste jag väl för det gröna strecket inför nästa moment minskade. Så jag fortsatte och när den första kvarten var slut kom en nedräkning 5-4-3-2-1. Sen skulle jag springa fortare. Men hur mycket fortare? Det var två siffror på displayen, men båda ändrade sig. Så vilken var målpowern? Det var väl nåt över 230 har jag för mig. Så när jag kröp över 250 watt lugnade jag ner mig. Det borde duga.

Nu hade jag blivit osäker och kollade i mobilen hur intervallerna skulle se ut. Efter det följde jag nedräkningen och ett måltal i huvudet. Efter den fjärde lugna sträckan laddade jag för den femte och sista. När jag sprungit en minut ungefär på den intervallen såg jag att det gröna strecket knappt ändrats och insåg att det nog bara skulle vara fyra intervaller och att jag borde springa nedvarvning nu. jag blev lite sur och när jag blev oväntat och snävt passerad av en cyklist på elcykel surnade jag till och drog på efter cyklisten. Cyklisten blev förvånad och trampade ännu mer. Jag avreagerade mig med att öka och haka på. Efter 20 sekunder i maxfart rann irritationen av mig och slog av till lugnt tempo hemåt. Efter några minuter till mötte jag ännu en mountainbikare som kom farande i bredsladd runt en gruskrök i full fart en bra bit framför mig. Skönt att jag inte var i närheten där. Två såna dårar på samma runda. Det var flera år sedan sist. Snälla låt detta vara ett undantag och inget trendbrott.

Nu när jag kommit hem tittar jag på utfallet av dagens pass i Stryd och konstaterar att jag konstant legat cirka 10 till 20 watt över målet. Konstigt att jag aldrig fick några ilskna pip när jag överpresterade. Men väldigt skönt att passet gick bra och att magen inte krånglade ett dugg. Det som var mest besvärande idag var att jag besvarades av halsbränna hela rundan. Skönt att jag hade med mig lilla vattenflaskan att skölja halsen med. Efter 40 minuter fick jag också skav i skrevet av tightsen. Fusiontightsen är väldigt bra i övrigt, men att de skaver i skrevet var inte kul. Får testa om olivoljaknepet funkar nästa pass.

Statistik för möten

Flanörer
Håller sin sida/lämnar plats vid möte = 2
Tar upp hela vägen = 0

Mountainbikecyklister
Behärskad fart med kontroll = 1
Hänsynslösa och farliga = 2

Hundägare
Kopplad hund = 0
Hund i väldigt långt koppel från ägaren hund = 0
Lös okontrollerad hund = 0

    Löpningen i siffror

  • Distans: 10200 m
  • Löptid: 00:59:58 tim/min/sek
  • Hastighet: 10.21 km/timme
  • Tempo: 05:52 min/km
  • puls: 150 slag/min
             är 78% av maxpuls och 68% av HRR
  • Förbränning: 634 cal
  • Stegfrekvens: 172 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén