naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

Kalahöjden 980m, Kalahöjdenskogen, Minimalistisk löpning, New Balance Minimus Trail, träningsdagbok

På väg till det normala

Efter flera veckors uppehåll från löpning, läckande tak i bostaden och all den röra det för med sig börjar läget normaliseras. Vi har fått ett nytt tak lagt på huset och förhoppningsvis kommer det in snickare och river ut de fuktskadade väggarna snart. Under tiden har min hosta gett sig så jag har börjat springa igen.

Idag sprang jag för andra gången. Oviss om vad jag skulle orka siktade jag på sex kilometer vanlig löpning. Det som var ovanligt idag var att fick syn på ett par skor jag inte sprungit i på minst ett år. New Balance Minimus trail. Det är ett par supertunna nolldropskor. Materialet är så tunt att det känns som bakplåtspapper. Jag hade för mig att jag la dem på hyllan för att sulorna är ihåliga mellan dobbarna och att de var smala i tårna. Idag regnade det inte så sulan kändes inte som ett problem. Kan vara kul omväxling tänkte jag och drog på mig dem. De var tunnare och lättare än jag mindes till och med.

När jag började springa kände jag mig lätt som en fjäder. Det slog mig genast hur obegripligt det är för mig någon kan springa fort i tjocka dämpade sulor. Tjocka sulor suger helt energin ur mig. Jag tappar löpglädjen lika mycket som jag tappar känslan mot underlaget.

Jag var givetvis ganska tung i kroppen efter senaste veckorna med feber och hosta, men skorna gav en lätthet i steget som bar mig bort till bokskogen i 5:30 min/km. När jag väl kom dit kände jag mig inte lika sliten som i förrgår så jag valde att ta en liten runda på stigarna runt höjden också. Det gick helt ok inne på stigarna, men jag kände mig svag i framsidan på låren i uppförsbackarna.

Låren fortsatte kännas tunga, men fötterna var lätta på vägen hem. Vetskapen om att rundan snart var slut ökade på farten och jag avverkade sista kilometern på 4:40. Skönt besked att formen inte rasat så djup av senaste veckorna.

    Löpningen i siffror

  • Distans: 8160 m
  • Löptid: 00:45:02 tim/min/sek
  • Hastighet: 10.87 km/timme
  • Tempo: 05:31 min/km
  • puls: 158 slag/min
             är 82% av maxpuls och 74% av HRR
  • Förbränning: 562 cal
  • Stegfrekvens: 174 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén