naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

Altra Vanish-R, känsla = lätt, lågpulsträning, långpass, Maffetone, sällskapslöpning, träningsdagbok

Två timmar Maffetone

Har sökt efter formen och balansen i min träning. Igår snubblade jag över ett inslag i Youtube om hur man kan få ner pulsen när man springer. Det lockade till ett test idag.

Utan att gå in för djupt på det så har Triathlon Taren på Youtube ett inslag där han lyfter fram hur man kan få en lägre puls och ändå bibehålla eller öga sitt tempo över längre distanser. Det är precis vad jag är ute efter. Att sluta springa med puls över 160 bpm i snitt vore trevligt. Så hur gör man? Den enkla medicinen verkar som alltid vara tålamod. Bestämma sig för att springa med en puls på under 180 bpm – sin ålder. I mitt fall skulle det vara 133. Det kändes som en lite väl drastisk ändring så jag bestämde mig för att försöka springa lite med puls under 140 bpm som test.

Triathlon Taren på Youtube rekommenderade att man skulle välja en bana med mycket backar för det känns mer stimulerande att gå i uppförsbacke än att lufsa på flack bana för att få ner pulsen till rätt nivå. Jag vet att Rasyad kör många långa lugna pass så jag messade om han skulle ut. Han tyckte det passade perfekt. Så jag sprang upp till honom. Första kilometern gick det bra att hålla pulsen under 140 bpm. Den andra när det gick lite uppför fick jag tvinga mig att bromsa ibland. I nedförsbacken där jag skulle möta Raysad tyckte jag att jag hade fått häng på det.

Rasyad hade också sett samma avsnitt på Youtube och han körde som jag trodde en hel del liknande pass i sin ultraträning så han visade glatt en av sina rundor med många backar. Ju längre vi sprang desto lättare kändes det. När vi sprungit en stund kollade jag klockan och blev lite chockad att vi redan sprungit 14 km. Det hade inte alls känts så långsamt och segt som jag hade fruktat.

När jag kom hem hade det gått två timmar och jag hade sprungit nästan 18 km. Kände mig nästan helt oberörd. Det här var härligt. Det ska jag göra om.

    Löpningen i siffror

  • Distans: 17840 m
  • Löptid: 02:02:13 tim/min/sek
  • Hastighet: 8.76 km/timme
  • Tempo: 06:51 min/km
  • puls: 136 slag/min
             är 71% av maxpuls och 58% av HRR
  • Förbränning: 1036 cal
  • Stegfrekvens: 167 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén