naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

Altra Vanish-R, regn, Ryggproblem, trailrunning, träningsdagbok

Ta det lugnt gubbe!

Jag skriver alltid mina träningsanteckningar samma dag som jag springer. Men idag gör jag ett undantag för jag klarade inte av det igår.

Igår hade jag en riktig skitdag. För mig som fått en bit av tarmsystemet bortopererat pga en tumör innebär det att magen kommer i obalans och att jag får springa på toaletten ungefär 20 gånger på en dag. Det blir man lite trött på både mentalt och fysiskt.

Något som brukar hjälpa mot min instabila mage är att springa. Läkarna förstår inte att det fungerar för de har aldrig hört talas om det förr, men det kan bero på att det kräver lite viljestyrka och mod att våga ge sig ut och springa när magen säger att man ska sitta på toa. Men när dagen var slut igår så tog jag en packe pappersnäsdukar i handen (ifall det skulle skita sig på vägen) och gav mig ut. Klädde mig för dagen i helt vanliga svarta kläder. Kände mig incognito, som en hemlig agent där jag sprang utan min vanliga Springmotcancerlogga.

Första kilometern var nervöst för magen bubblade och tryckte på, men under den andra kilometern kändes det bättre. I slutet på den tredje kilometern när jag skulle vända fick jag ett infall att prova lite nya stigar i skogen och gjorde en avstickare.

Mitt inne i skogen rann svetten ner i solglasögonen. När jag stannade för att torka av dem började det regna. Efter hand som jag sprang hemåt började det regna mer och mer. Med två kilometer kvar hem fick jag ta av solglasögonen för att se i regnet. Det blev kallt så jag ökade farten. Först lite grann till strax under fem, men sista kilometern öste jag på vad jag hade för att slippa regnet. Så sista kilometern gick i ökande fart från 4 och ner mot 3 min/km på slutet.

När jag tagit av mig de blöta kläderna och skulle gå in i duschen fick jag våldsamt ont i nedre delen av ryggen. Efter duschen låg jag en lång stund på golvet. Det släppte inte över natten och känns än idag. Efter att frågat om lite erfarenheter i forum så är det tydligen ganska vanligt när man springer fortare. Öste in tips om olika styrketräning och joga. Det kan jag med en gång säga att det blir det inget av med. Så jag ska istället se till att undvika såna här överfartslöpningar. Bäst att hålla gubbfarten.

    Löpningen i siffror

  • Distans: 5900 m
  • Löptid: 00:33:26 tim/min/sek
  • Hastighet: 10.59 km/timme
  • Tempo: 05:40 min/km
  • puls: 148 slag/min
             är 77% av maxpuls och 67% av HRR
  • Förbränning: 375 cal
  • Stegfrekvens: 174 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén