naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

Altra Vanish-R, Backlöpning, Bokhultet, morgonpass, sällskapslöpning, Stryd, träningsdagbok

Hur sakta ska man springa uppför?

Precis som de flesta löpare har jag funderat över hur jag ska lägga upp löningen. En sak som dykt upp av och till är hur mycket det kostar att springa uppför jämfört med slätt. Idag gjorde jag ett test med Stryd.

Jag är inte morgonpigg av mig. Jag vaknar ofta tidigt, men jag tycker om att ta det lugnt första timmarna. Idag steg jag hastigt upp för att haka på Andy och Niklas som skulle springa en tvåmilare klockan sex. Jag anslöt till dem när de passerade mitt hem efter en mil.

Vi sprang ner till bokhultet. Dagens samtalsämne var Kipchoges världsrekordförsök. Lite skämtsamt sa jag att det var min tur att hara andra halvan på min “hemmaplan” i bokhultet och tog täten. Jag kände att jag var lite stel i vaden och en tendens till obehag i höger skenben och sträckte ut stegen lite. Det flöt på bra och till min förvåning så drog jag ifrån dem så mycket att jag tappade ögonkontakt. Fick vända mig om efter en dryg kilometer. Sen tog Niklas täten en stund. Han fortsatte på en stenigare stig som jag inte brukar springa på. När jag låg efter honom trampade jag fel mellan stenarna på den leriga stigen och kände att vänsterfoten vinglade otäckt vänster-höger. Var på gränsen att slå över till en stukning, men jag klarade mig. Altra Vanish-R är inte riktigt bra som trailskor.

Med en knapp kilometer kvar till Niklas hem var klockan 07:56 så vi gjorde en lite skämtsam Kipchoge och jag och Andy gick upp för att ta vinden från Niklas sista biten.

Efter de nio kilometerna tillsammans fortsatte jag hem. Idag valde jag rutten med två kilometers uppförslöpning hemåt. Dagens runda hade mestadels gått på 210 watt enligt min Stryd. Det är en bekväm nivå för mig så det kändes rätt att fortsätta och se om jag kunde hålla den nivån. Jag vet att det krävs mer energi uppför, men jag har aldrig testa hur sakta jag måste springa uppför för att hålla en bekväm nivå.

Det första kilometern som bara har cirka 1-2 graders lutning kunde jag hålla 5:45 min/km och ligga under 201 watt, men när lutningen ökade till 5% fick jag sänka tempot drastiskt. Här krävdes 6:30 och när lutningen gick upp mot 8-10 graders lutning fick jag sänka tempot till 7:30. Det var rent av svårt att springa så sakta. Så nu vet jag. Uppförsbackar suger mycket mer energi än jag trott.

    Löpningen i siffror

  • Distans: 13470 m
  • Löptid: 01:15:46 tim/min/sek
  • Hastighet: 10.67 km/timme
  • Tempo: 05:37 min/km
  • puls: 166 slag/min
             är 86% av maxpuls och 80% av HRR
  • Förbränning: 952 cal
  • Stegfrekvens: 175 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén