naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

8 km, CancerRehabFonden, naturligastegsfemmamotcancer, springmotcancer.se, träningsdagbok, Växjösjön, Vibram FiveFingers Speed

Sista passet före Malmö backyard ultra?

Kanske gjorde jag mitt sista pass före Malmö Gerilla Backyard ultra ikväll. På lördag är det dags för loppet.

Nästan ända sedan jag kom hem från Stockholm marathon har jag gått och velat om jag ska springa Lidingöloppet eller inte. Högerfoten och ryggen har strulat mer eller mindre hela tiden sedan jag överansträngde den på Stockholms dålig gator. Med tanke på startavgift och tågbiljetter bestämde jag mig alldeles nyligen för att avstå Lidingö. 15 km skulle jag fixa, men troligen inte 30 km och om jag inte är i form för att bära filmutrustningen kändes det lite meningslöst. Så det blir inget Lidingö. Det får bli en ultra istället.

Nä, men va fan? Inte 30km, men över 42. Hur tänker du nu, undrar du säkert nu. Låt mig förklara.

Malmö Gerillalöpare arrangerar ett Backyard ultralopp på Bulltoftaområdet på lördag. Ett backyard ultra innebär att man springer en slinga som är 6706 meter. Man får en timme på sig att springa varvet. Varje timme går starten för nästa varv. Det är alltså ingen speedtävling. Man kan lunka varvet väldigt stilla eller springa på lite och få en vilopaus mellan varven. Springer man sju varv eller mer har man klarat att springa längre än en mara och därmed en ultradistans. Här kommer förklaring ett – man behöver inte springa fler varv än man vill. Alltså om fot eller rygg strular så kan jag kliva av efter ett par varv.

En annat plus med backyardkonceptet är att det är gratis och självsupportat. Man får med andra ord ta med sig det man behöver själv. Känns ju rätt för mig som är van att ha ryggsäck, nu blir jag inte ensam om att ha allt med mig. Behöver bara komplettera med lite bananer och så i ryggan.

Och så kommer tredje argumentet. Loppet går på Bulltofta som ligger 50 meter ifrån Svärmors lägenhet. Alltså kan min familj vara med svärmor hela dagen och inte behöva hänga runt löpningen. Alla blir nöjda och glada. Och om de känner för de så kan de komma mer efter nån timme och titta till mig och eventuellt byta ut mina drickaflaskor.

Och så det fjärde argumentet. Loppet stöttas av Sara som var sambo med en lokal löpare som dog i cancer. Så klart att jag vill vara med och springa och bidra lite i kampen mot cancer här!

Och så dagen träningsrapport. Det var väldigt hög luftfuktighet och ca 25 grader varmt när jag gav mig ut för att springa i kväll. Jag kände att vaderna var stumma och tunga när jag sprang tre km med Niklas och de var lika tunga idag. Men jag pressade mig runt åtta km på 42 minuter. Det blev lite fartlek. Bitvis gick det sakta, men sen fick jag lite ryggar att springa ikapp och gjorde ett par snabbare sträckor som vägde upp det. Även tunga vader kan pressas om man vill. Troligen springer jag inget mer före lördag nu.

För att inte mixa ihop saker i gårdagens inlägg så plussar jag på gårdagens 3,5 km löpning i dagens siffra.

    Löpningen i siffror

  • Distans: 11480 m
  • Löptid: 00:56:47 tim/min/sek
  • Hastighet: 12.13 km/timme
  • Tempo: 04:56 min/km
  • puls: 157 slag/min
             är 82% av maxpuls och 74% av HRR
  • Förbränning: 724 cal
  • Stegfrekvens: 176 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén