naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

1 mil, Backlöpning, Kalahöjden 980m, Kalahöjdenskogen, trailrunning, träningsdagbok

Gerilla Backyard Ultra i Malmö?

Det börjar bli dags att fatta ett beslut om Lidingöloppet eller inte. Dels måste jag boka tåg innan biljetterna tar slut och priserna skjuter i höjden för både tåget och startavgiften. För att testa kroppen valde jag att springa min gamla runda runt Kalahöjden.

Jag inledde transportlöpningen mot bokskogen. Som vanligt kände jag en lätt smärta på utsidan av vänster bröst. Och precis som vanligt så försvann smärtan efter ett par kilometers löpning. Obehagligt och märkligt fenomen.

Kände mig lite trött och seg när jag kom fram till bokskogen, men när jag väl började springa på stigarna och upp och ner för backarna piggnade jag till lite. Efter två varv på min kilometerslinga (
https://www.strava.com/segments/21414132 ) hade jag fått upp farten. Det köndes bra, men jag vände ändå hem. Bäst att inte riskera något. En mil totalt blir ett lagom pass, tänkte jag.

På vägen hem gick tankarna inte till Lidingöloppet utan till ett Gerilla Backyard i Malmö. Via Facegruppen Malmö Gerillalöpare på facebook har jag sett att de ska arrangera ett backyard ultra på Bulltofta. Loppet ska gå den 31 augusti. En del av loppet är en hyllning till Andreas Kerrén som avled i cancer 2017, vilket tilltalar mig.

Svärmor bor nära Bulltofta så skulle det kunna fungera bra att åka ner och vara med. Jag tror inte att min kropp är redo för ultradistanser, men eftersom man springer 6,7 km med start varje timme kan jag vara med några timmar och får ihop en halvmara eller så och göra en liten insamlinsinsats. Känns lockande.
https://www.facebook.com/events/2302190083364237/permalink/2323599567889955/

Hur blir det med Lidingöloppet? Vet inte, får springa lite längre och ännu mer backe.

    Löpningen i siffror

  • Distans: 9880 m
  • Löptid: 00:52:45 tim/min/sek
  • Hastighet: 11.24 km/timme
  • Tempo: 05:20 min/km
  • puls: 160 slag/min
             är 83% av maxpuls och 76% av HRR
  • Förbränning: 652 cal
  • Stegfrekvens: 174 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén