naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

Altra Vanish-R, Bulltofta, cancerfonden, CancerRehabFonden, sällskapslöpning, springmotcancer.se, träningsdagbok

Två rundor på Bulltofta

Vi åker till Malmö ett par gånger om året för att hälsa på hustruns familj. Ibland blir det läge för en löprunda. Den här gången blev det två.

När vi kom ner i förrgår så postade jag lite i ett par löpargrupper för Malmö för att se om jag kunde få lite sällskap. Det är alltid roligt att träffa lite nya löpare. Igår fick jag inget napp. Jag försökte springa fem kilometerslingan på Bulltofta-fältet, men missade den så det blev bara drygt fyra. Sen åkte vi till min frus system för en släktträff med grillning.

När jag vaknade upp på morgonen idag så såg jag till min förvåning att en person svarat att han tänkte dyka och och springa med mig klockan 08.00. Klockan var då 07.35. – Å fan, det var inte bra. Hade han skrivit igår när jag hade mobilen av. Eftersom jag kallat till det så var det bara att hoppa i löparkläderna och kuta till Bulltofta. Jag kom dit till kl 07:59. Såg ett par som tränade på utegymmet och en löpare som började springa från gymmet. Helskotta. Hade jag precis missat honom? Nä, han vände bakom en buske och kom mot mig. Han ropade att det var han som var Marcus. Så vi hälsade och gav oss iväg på en runda.

Eftersom det är hans hemmabana och jag inte sprungit där på flera år (sen före jag fick cancerdiagnosen) så bad jag honom visa hur den planerade femman egentligen går.Inte för att det spelar någon roll, men jag var nyfiken på var jag sprang fel dagen innan.

Så vi sprang iväg och efter att vi pratade en stund visade det sig att Marcus Wiklund inte var vem som helst. Han hade sprungit en del för att samla in pengar till Cancerfonden han med. Dessutom är han en riktig ultralöpare som sprungit många lopp och hade en hel del klokt att säga om träning. Jag bollade mina tankar om Lidingöloppet med honom. Landade inte i något konkret beslut hur jag ska göra, men efter att ha pratat lite om mitt långsamma och plågsamma Stockholm Marathon så lutar jag åt att ta till mig av hans inspel att inte sänka tempot för mycket. Det är troligen bättre att hålla mig närmare mitt miltempo och ta minipauser vid drickastopp istället. Att sänka tempot för mycket ger ett annat löpsteg som kanske bidragit till mina problem. Sen kanske jag ska skippa filmutrustningen och springa lätt istället, men då känns det lite fattigt. Svårt val. Jag får vela och fundera lite till. Det visade sig också att Marcus precis anmält sig till PRT i Växjö så jag erbjöd madressplats om han behöver för jag lär vara där som funktionär lite.

Summa för helgen blev 16 kilometer sprungna i 3kr/km tröjan så jag swishar in 12 kr till cancerfonden och 36kr till cancerrehabfonden.

    Löpningen i siffror

  • Distans: 16000 m
  • Löptid: 01:30:00 tim/min/sek
  • Hastighet: 10.67 km/timme
  • Tempo: 05:37 min/km
  • puls: 152 slag/min
             är 79% av maxpuls och 70% av HRR
  • Förbränning: 1000 cal
  • Stegfrekvens: 170 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén