naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

860meter backvarv, Altra Vanish-R, backintervaller, Stryd, träningsdagbok

Väldigt mixat tempo

Fick en strötid hos naprapaten vid lunchtid. Så jag gick dit för att se om hon kunde räta ut den sista krampen i foten och få bättre rätsida på ryggen. Båda fick ju lite extra stryk på Stockholmsmaran. Hon gav sig först på vaderna. Den högra var betydligt ömmare än den vänstra. Sen lite olika vrid här och där i fötterna, höfterna och till slut i ryggen. När jag gick därifrån kändes det riktigt ok.

Cykelvaktslufs med sexåringen

Förutom ordination av olika övningar från naprapaten fick jag instruktion att försöka springa kortare och snabbare för att försöka aktivera rumpan mer. Så det passade bra att springa med sexåringen som vill ut och träna på att cykla när jag kom hem. Det visade sig dock att han ville träna på att cykla sakta. Så det blev 4 kilometer i det lägsta tempot jag någonsin haft. Snittfart 8:40 min/km! Det blev med andra ord mestadels en rask promenad.

När vi kom hem igen var jag uppvärmd, inte mycket mer. Så jag tyckte att det kunde vara läge att testa en ide till en kort intensiv runda. Sagt och gjort så gick jag ner till min tänkta startpunkt.

Ny runda – 860 meter med backe

Rundan börjar med 60 meter nedförsbacke på en klippt gräsväg genom ängen. Jag sprang backen lite lugnt i femminutersfart. Backen slutar med en 90graders högersväng. Själva svängen är ojämn och full med gropar så här fick jag bromsa och ta det försiktigt. Misstänker att den kan bli ett riskmoment när man är trött efter flera varv.


Efter svängen blir det slätt. Här tryckte jag på lite enligt naprapatens önskemål. 4:10 min/km på det släta partiet som är ungefär 380meter enligt klockan.


Sen kommer en brant högersväng rakt in i en brant backe på grusväg. Sprang så fort jag kunde i det branta gruset. Det innebar 5:45 min/km. Backen är bara 40 meter, men den kändes i både ben och puls.


Efter backen blir det slät grusväg tillbaka till startpunkten. Jag sprang de 380 meterna tillbaka i 5 min/km och funderade om jag skulle vila efter varvet eller inte. När jag kom till startpunkten bestämde jag mig för att köra på utan vila ett varv till.


Andra varvet sprang jag första delen i 4:30fart, backen i 6:00fart och sen stegrade jag raksträckan tillbaka från 4:45fart till 4:00fart.

Lärdom av rundan är att min Tomtom inte hinner med att justera pulsen i backarna. Pulshöjningen smetas ut över en längre sträcka och sammanfaller inte med backarna. Samma sak gäller för tempot. Min Stryd footpod å andra sidan registrerar tempoändringarna mycket snabbare. Enligt Tomtom-klockan höll jag 4:45 i snitt över uppförsbacken. Stryd däremot mätte uppförsbacken till 6:00 för samma sträcka. Så för korta sträcka är det definitivt Stryd som gäller framöver.

    Löpningen i siffror

  • Distans: 6700 m
  • Löptid: 00:41:00 tim/min/sek
  • Hastighet: 9.8 km/timme
  • Tempo: 06:07 min/km
  • puls: 140 slag/min
             är 73% av maxpuls och 61% av HRR
  • Förbränning: 400 cal
  • Stegfrekvens: 140 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén