naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

Altra Vanish-R, Känning, känning i högerknä, löpartankar, Stockholm Marathon, träningsdagbok, Uncategorized

Är man någonsin 100 redo för ett lopp?

Sitter just nu på tåget på väg upp till Stockholm Marathon 2019. Det ska bli min första mara och känner lite oro. Jag har haft pyttelite känning i höger knät. Inte nåt allvarligt alls, men nu när jag ska tackla min största utmaning skulle jag velat vara helt skadefri.

Sen tänker jag självklart lite på magen. Vågar inte äta under loppet för mina få mattest under löpning sket sig totalt. Fast nu har jag laddat med Vitargo Carboloader och rödbetsjuice i veckan så det borde räcka. Och dessutom tar jag med mig två paket Dextrosol och 500ml Carboloader i ryggsäcken i morgon.

Ryggsäcken, ja är det så smart att ta en ny rygga som jag som mest sprungit 6km med? Nä, det är det nog inte, med det har känts väldigt bra att ha fack med dragkedja på och den verkar sitta på så jag tog en chansning.

Skor? Spänsten tog slut i steget och det började hetta av ett par tendenser till blåsor på Göteborgsvarvet så jag tror att jag kommer att ta med mig ett par Altra i ryggan och eventuellt byta från Fivefingers under loppet. Eller är det dumt att släpa 500gram extra? Velar.

På tal om att släpa prylar så har jag inte skaffat någon ny klocka. Undrar om min gamla tomtom kommer att orka fyra timmar plus. Och eftersom den inte stödjer Stryd så får jag också slå på Strydappen i mobilen. Mobilen ska också driva Marathonappen så familj och vänner kan följa mig. Alltså måste jag ta med två powerbanks om den ska kunna hållas vid liv. 360kameran är så klart med, den här gången har jag också ett extra batteri, men jag kan max spela in cirka 40*2 minuter så jag får vara selektiv med vad jag spelar in.

Det är alltså en del som snurrar. Är jag 100% redo? Nej, men när jag tänker efter har jag nog aldrig varit det och det löser sig alltid på något sätt så jag finner styrka i det.

Och jo, jag sprang joggade och gick fem kilometer tillsammans med sonen som precis lärt sig cykla. Så jag loggar den ojämna rundan i detta inlägget som dagens träning. Fem km på 32 minuter med en massa stopp var nog bra träning för i maran tänker jag köra gåvila minst 30 sek per mil och lågt tempo runt 6 min/km.

Kommentera

Tema av Anders Norén