naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

bajs, Elektrolyt tabletter, Haribo Gummibjörnar, höger knä, knäproblem, magproblem, Notteryd, Terränglöpning, trailrunning, Vibram Fivefingers Bikila LS

Notteryd knäckte magen

Den här veckan har ägnats åt jobbkonferens och sexåringens födelsedagsfirande, men idag fick jag möjlighet att springa. Så jag hakade på löparklubbens testlöpning av banan för VXO-trail. Svizze behövde skjuts dit. Han tillhör ultragänget så det betydde att jag fick ladda för att göra ett riktigt långpass. Bra för jag behöver prova att springa och äta också. Så jag packade hela ryggan. Laddade en flaska med Nuun elektrolytdrick i smak lemon/lime, den andra med vanligt vatten. Sen plockade jag ner en påse energigel och påse gelebjörnar i en frontficka. Ett pass på ca 3 timmar är knappt man behöver fylla på och äta under, men jag måste verkligen prova och se om magen kan hantera det inför den tänkta Stockholmsmaran.

Funderade lite inför skovalet. Mina JoeNimble funkade inte riktigt klockrent sist. Hittade mina gamla Vibra Lontra i skåpet. Pressade ner tårna i dem. Stela och obehagliga, men de kanske skulle mjukna medan jag körde i bilen. Tog med mina Bikila också som backup tillsammans med handduk toapapper och annat i krispåsen till bilen.

Plockade planenligt upp Svizze, kom till startplatsen först av alla. När jag klev ur bilden kändes tårna helt manglade så jag bytte skor till mina Bikila – åhh, vilken lättnad. Medan jag bytte skor droppade det in löpare, många löpare.

Första två kilometerna var jag pigg och studsade fram mellan stenar och rötter som man måste när man springer i Fivefingers. Den tredje kilometern tog jag första vätskeklunken från Elektrolyten. Blä, usch den där syntetiska smaken är ingen höjdare. Tog omgående en klunk vatten för att skölja ner den.

De följande kilometrarna var jag lite mindre alert och trampade på ett par rötter. Det känns! Efter fem kilometer kom vi till branten där man måste klättra med rep. Magen kändes orolig. Efter en stunds löpning på de vanliga slingerstigarna kändes magen stabilare så jag plockade fram ett par gelebjörnar och började tugga på. De var goda, men det tog en stund att lyckas tugga ner dem. Drack lite vatten till. Efter ett par minuter började magen stöka igen. Efter drygt 8 kilometer började jag får ont i utsidan av höger knä. Jag kämpade med att hålla tillbaka magen, men efter drygt 10 kilometer gick det inte längre så jag fick springa ut och skita i en rotvälta.

Notteryd är väldigt vackert, men lättsprunget är det inte. Bilden ljuger inte, det är precis så brant som det ser ut på bilden. Oftast inte, men ibland är det riktigt brant och gå blir det gå/klätter-fart.

Började springa igen. Kändes inte bra så jag provade att gå, men det kändes inte heller bra så jag fortsatte att springa sakta. Högerknät gjorde gradvis mer och mer ont. Jag lyckades ta mig i mål efter första slingan efter 11 kilometer. Att springa den andra slingan var helt uteslutet. Det enda jag vill var hem och gå på toa, men jag var tvungen att lösa så att Svizze kom hem så jag ringde Kimmen och så kom vi fram till att jag skulle lägga Svizzes prylar under en bil han kunde lifta hem med. Sen körde jag hem.

Nån som vill prova Nuun? Säg till så får ni den 🙂

Lyckades ta mig hem och in på toa med nöd och näppe. Lärdom av dagens runda blir att inte testa två variabler samtidigt. Traillöpning är inte min gren så den kan lika väl varit trailen som knäckte magen och knät som det var drickan och gummibjörnarna. Eller tvärtom. Nu vet jag inte vilket. Får prova att äta när jag springer min vanliga släta runda istället. En sak jag vet är att jag inte ska dricka med sån här konstgjord löpardricka – Nuun smakar för illa. Nästa gång fyller jag en flaska med vanlig saft. Funderar på om jag ska prova att äta CheezeDoodles Crunchy för det gillar min mage i vanliga fall och så är det väl också en del salt.

    Löpningen i siffror

  • Distans: 11220 m
  • Löptid: 01:20:00 tim/min/sek
  • Hastighet: 8.42 km/timme
  • Tempo: 07:07 min/km
  • puls: 159 slag/min
             är 83% av maxpuls och 75% av HRR
  • Förbränning: 847 cal
  • Stegfrekvens: 175 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén