naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

1 mil, Joe Nimble Softtoes, snö, träningsdagbok, Växjösjön, vinter

Halkig lördagsmil och säsongsplanering

JoeNimble Softtoes protected på snö och is.

Jag har inte behövt lägga upp mål och stora planer för att ge mig ge mig ut och springa förut. Glädjen när det flyter på har varit inspirerande nog, men efter canceroperationerna uppstod ett tomrum. Nu har jag hittat inspirationen i att springa för att bekämpa cancer och pusselbitarna börjar falla på plats.

Försökte få någon med mig på dagens runda och slängde ut en öppen inbjudan på Växjö Löparklubbs Facebooksida igår. En dag är kort varsel, men lördag förmiddag brukar vara en populär löpartid. Igår fick jag ett par glada besked som kan betyda mycket för springmotcancer.se framöver. Därför satt jag och pysslade lite med loggor och annat på dator i morse och var på vippen att komma iväg för sent. Det hade ju sett dumt ut om initiativtagaren inte ens kunde hålla sin egen tid.

En selfie utanför Södras kontor i Växjö.

Men jag kom iväg och kunde springa de två kilometerna bort mot den utsatta mötesplatsen i 5:40-tempo och var där en minut före utsatt tid.
Löpningen på de snöknöliga vägarna hade skapat en tendens till lätt kramp under höger fotvalv och i höger vad. Det var tyvärr ingen som dök upp så när klockan var prick 9.30 gav jag mig av solo runt Växjösjön.

Jag hade ingen exakt plan för hur långt jag skulle springa idag, men medan jag sprang fortsatte tankarna kring vilka lopp jag ska springa i år. Göteborgsvarvet kändes väldigt självklart när tanken på att skapa uppmärksamhet för cancerinsamling slog rot. Nu har jag sonderat bland alla vänner och bekanta jag har i Göteborgsområdet och det ser väldigt kört ut att hitta någon sovplats så det har blivit mer osäkert. Lidingöloppen har jag i princip spikat för där har jag en god som jag både kan hälsa på och som vill följa med och springa. Nu är frågan mest om det blir 30km eller 15km. Femton fixar jag vilken dag som helst. 30 är däremot en utmaning. Jag har bara sprungit längre än 30km en gång och det var långt före jag blev sjuk. Men jag känner mig ändå ganska säker på att fixa det också nu om jag inte sätter upp några mål för att fixa nån tid. När jag tänker på lopp så känns också Stockholm maraton intressant eftersom att det är så stort och publikt. Jag räknar med att få bra draghjälp av andra stillsamma löpare i massa runt mig, men det kommer onekligen att bli en utmaning för så långt har jag aldrig sprungit. Det finns en viss risk att något knä lägger av efter ett par timmar, men jag hinner säkert fixa det även om jag skulle behöva gå en stund i så fall, tänkte jag.

De här tankebanorna fick mig att känna att det skulle vara lämpligt att springa en halvmara idag. Jag funderade ut olika tänkbara förlängningar av rundan och om någon av dem skulle ge 21 km. Kom inte på någon bra rutt som exkluderade grusvägar och leder som med högsta sannolikhet skulle bestå av ett knöligt underlag med snö och is. När jag sprungit runt Växjösjön på rena asfaltsvägar och fortfarande hade viss känning i hålfoten skrinlade jag halvmaraplanerna och satte kurs hemåt.

När jag insåg att jag sprungit nio kilometer och hade nästan precis en kilometer kvar hem ökade jag tempot för se vad jag springer en halkmil på just nu. Klockan stannade på 57:12 idag. Svårt att beräkna hur mycket halka och annat spelar in, men jag brukar räkna 30 sek/km, vilket betyder 5 min på milen. Med lite draghjälp och sällskap skulle jag nog kunna trimma det lite till. Har inga ambitioner på några snabba lopp alls i år, men om jag får ihop det med att springa Göteborgsvarvet är det nog snart att springa ett seedningslopp för att komma upp ett par startgrupper och komma ur den största gröten. 50 minuter på milen verkar sida fram 10 led ungefär. Det tempot kommer jag inte att vilja hålla eftersom jag ska vara social och njuta av loppen, men jag tänker mig att det kan vara bra att starta där och sen sjunka ner en aning i fältet under loppets gång för jag är lite seg de första kilometerna.

Växjösjön med is och snö i mulet väder.
    Löpningen i siffror

  • Distans: 10010 m
  • Löptid: 00:57:12 tim/min/sek
  • Hastighet: 10.5 km/timme
  • Tempo: 05:42 min/km
  • puls: 163 slag/min
             är 85% av maxpuls och 78% av HRR
  • Förbränning: 755 cal
  • Stegfrekvens: 175 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén