naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

Craft vintertights, känsla = lätt, minusgrader, Södra bergundasjön 11,5km, Södra Bergundasjön runt, träningsdagbok, Vibram Fivefingers Bikila LS, vinter

11,5 km, 5:36 – lätt!

Löpning runt bergundasjön i full vintermundering.

Känner ingen anledning att linda in dagens inlägg med någon retorisk modell. Rakt på med det viktigaste. För första gången på flera år har jag sprungit min standardrunda i hygglig fart utan att stupa på kuppen. Det kändes lätt!

Magen strulade igår kväll så den tänkta rundan fick ställas in. Omgående siktade jag in mig på en helgrunda och försökte jaga upp sällskap i löparklubbens facebookgrupp. Ungefär halv nio idag på lördagsmorgonen gav jag upp de försöken och bytte om för en solorunda.

Fem minusgrader betydde fordrade tights och Owayojackan på. Förra veckans lätta långrunda gav mersmak så jag drog på mig löparvästen och drog iväg för en dryg mil runt sjön. Det var vindstilla och kläderna värmde skönt. Till min förvåning konstaterade jag att jag gled fram i femfart utan att märka det. Justerade efter en stund ner det till 5:40-fart enligt löparklockan för jag ville behålla en lätt känsla. Jag tassade fram och efter tre kilometer tog jag en sväng in på stigarna i bokskogen och försökte filma lite med mobilen. Gick inget vidare. Gjorde två nya försök till videofilmande utan så mycket bättre resultat. Det tydligaste resultatet blev hacken i tempokurvan.

Sen gled jag på i samma tempo runt sjön. Den branta backen efter sju kilometer höjde pulsen till 175 slag, men gled sen fint ner till 165 igen efter backen. Allt kändes så fint så jag kostade på mig att springa större delen av den tionde kilometern på fem blankt för att trimma miltiden lite drygt 57 min.

Stannade efter 11,5 km och kände mig pigg och fräsch. En riktigt fin känsla. Om inte skenben eller något trilskas kanske det blir en runda i morgon också. När jag kom hem fick jag hjälp av sonen att försöka ta lite bilder med systemkameran. Gick bättre än mobilen, men han behöver lite mer träning för att få till skärpan.

    Löpningen i siffror

  • Distans: 11540 m
  • Löptid: 01:04:52 tim/min/sek
  • Hastighet: 10.67 km/timme
  • Tempo: 05:37 min/km
  • puls: 164 slag/min
             är 85% av maxpuls och 79% av HRR
  • Förbränning: 863 cal
  • Stegfrekvens: 175 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén