naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

cancerfonden, halt, intervaller, känsla = normal, mörkerlöpning, naturligastegsfemmamotcancer, Växjö löparklubb, Växjösjön, Vibram Fivefingers Bikila LS

Rätt in i löparklubben

Idag betalade jag in medlemsavgiften till Växjö Löparklubb 2019. Vädret var strålande solsken och 1 plusgrad runt lunchtid. Kastade ut en fråga på klubbens facebooksida för att kolla om någon var på väg ut en runda. Anders i klubben svarade omgående att det är onsdag och intervallpass ikväll. Hmm, inte alls vad jag hade tänkt mig. Intervaller är inte alls min grej, men det finns nog några stillsamma äldre löpare i bakre leden som jag kan haka på tänkte jag och ändrade jag mina planer. Intervallpass fick det bli.

Sagt och gjort, någon minut i före 18:00 svängde jag in till samlingsplatsen. Anders var på plats, vi väntade ut klockslaget, men det dök inte upp fler så vi gav oss iväg. Efter 3 kilometers uppvärmning i snackefart på den delvis isiga och hala grusvägen stannade Anders och drog igång lite olika teknikövningar på stället. Som den fullständigt autodidakta och helt oskolade löparen jag är blev det så klart komiskt svårt. Jag pendlade med fel armar, vinglade till och tappade balansen och gjorde titt som tätt rent allmänt fel. Efter den uppvärmningen tog vi oss upp till den asfalterade cykelbanan som verkade saltad och isfri och Anders sa att vi skulle köra 60 intervaller.

-60% av max, frågade jag.
– Nej, 60 sekunder högt tempo och sen 10 vila, svarade Anders.

Ok, det blir tufft tänkte jag och bestämde mig för att han fick bli farthållare som om det blev för tufft för jag släppa lite. Så fort vi drog iväg ropade Anders instruktioner om att hög ställning, rak i ryggen, fram med höften och spetsiga knän. Jag kastade ett öga på honom och tolkade det som höga knän typ sprint. Apade efter bäst jag kunde och försökte hänga med. Det gick jäkla fort och det var en stor lättnad när han sa att det var vila. Det var länge sen 10 sekunder gick så fort. Han ropade igång nästa intervall och rusade iväg. Det gick fort igen. Han ropade – spetsiga knän. Jag lyfte knäna så högt i varje steg att det började kännas som marsch på stället. Det var jobbigt som fan och jag tappade kontakten med Anders för varje steg som gick och så började jag få håll på båda sidorna. 10 sekunder förflöt som millisekunder och så iväg igen. Nu var vaderna för tunga för att jag skulle orka lyfta knäna högt och jag hade inte mycket tryck kvar i stegen. Anders gled ifrån mer och mer och när han stannade och ropade vila var han säkert 50 meter före mig.

Jag flämtade fram att jag inte pallade det här tempot. När jag sa det hade jag baktanken att jag inte ville sinka hans träningspass och att han skulle köra på tio intervaller till eller nåt medan jag tog ett stilla nedvarv runt sjön under tiden.

– Fokusera på tekniken släpp tempot och kör vi om 10 igen, svarade Anders. Och vips innan jag hann flämta fram nåt mer sprang vi igen. Vaderna var sega så några höga knän var inte att tala om. Jag nöjde mig med att fokusera mig på att sträcka på mig och få fram höften. En bra bit framför mig stannade Anders och började vifta. Tolkade det som signalen för att pausa. I samma stil fortsatte det intervall för intervall. Jag var plågad av håll i båda sidorna och vaderna vad som stockar. Anders gled längre och längre bort i mörkret och vid den 8 intervallen var han så lång före mig att jag misstog en annan löpare för att vara honom så jag missade hans paussignal så den pausen uteblev för min del. Det gjorde nog dock inte så mycket för jag sprang inte så värst fort nu och Anders kom ikapp och förbi mig på den sista intervallen.

Det var så tungt och slitigt att jag helt missade att slå av min klocka mellan intervallerna och efter passet så tiderna i loggen blev helt knas idag. Ska man gå efter mig klocka varierande tempot på intervallerna från 3:16 till 4:40 min/km. Vet inte om det stämmer för jag tappade känslan på mina stumma vader. Puh, det här var ett slitsamt pass. Hoppas det ger lite nytta.

7 km total löpdistans ger 35 kr till cancerfonden.

    Löpningen i siffror

  • Distans: 7000 m
  • Löptid: 00:42:00 tim/min/sek
  • Hastighet: 10 km/timme
  • Tempo: 06:00 min/km
  • puls: 143 slag/min
             är 74% av maxpuls och 63% av HRR
  • Förbränning: 535 cal
  • Stegfrekvens: 151 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén