naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

6 km Bokhultet ToR, Bokhultet, cancerfonden, känsla = normal, löparvantar, Löpning, naturligastegsfemmamotcancer, Tester och åsikter om prylar för löpning, träningsdagbok, Vibram Fivefingers Bikila LS

En runda med reflexvantar för vinterlöpning

Förra veckan var en fantastiskt bra löpningsvecka för mig. Den här veckan har så här långt varit skit. Benen var förvånansvärt pigga redan på tisdagen, men magen var instabil så jag fick spendera en del av den kvällen på toa. Onsdagskvällen spenderades också på toa, liksom torsdags- och fredagskvällen. Hade planerat att springa en eller två korta rundor i veckan och eventuellt haka på någon grupp löpare i helgen för en längre tur. Löparklubben ska ha långpass i morgon, men då kan jag inte lösa barnpassning så det får jag nog avstå. Så därför fick det alltså bli en lördagsmorgonrunda.

Eftersom jag inte lyckats hitta mina löparvantar igen köpte jag ett par tidigare i veckan. Min enda tanke inför det valet var att de skulle sitta skönt för det var hemskt med trånga vantar förra söndagen. Av det utbud jag lyckades hitta på Stadium och Intersport föll valet på ett par billiga gula ProTouch Barlon Glove som satt bäst. Tänkte inte så mycket på det då, men nu när jag skulle ta ett foto på dem med blixten insåg jag att hela ovansidan var som en stor reflex. En bra sak att ha nu när man är ute och springer i mörkret. Det var några plusgrader varmt idag, men jag tog på mig vantarna ändå för att testa passformen mest. Första kilometern av runda kändes det bra. Vantarna satt skönt och så, men under den tredje kilometern blev det för varmt och svettig så jag tog av mig vantarna då. De kommer säkert att bli utmärkta när det blir ett par minusgrader längre fram.

Dagens löpning var inte mycket att säga om mer än att vaderna var sega. Troligen för att jag körde lite tåhävningar i går kväll. När jag kände stelheten slog det mig att jag låg runt 165 bpm i puls och att jag borde testa och se hur sakta jag skulle behöva springa för att komma under 160. Det är ju trots allt inte så praktiskt att träna i dödens zon hela tiden. Släppte av på farten och det visade sig att jag behövde ned till 6 min/km för att komma under 160 bpm i puls idag. Så för en gångs skull joggade jag in avstannande till rundans mål. Sprang 6 km idag och därmed 30 spänn till min insamling på cancerfonden igen.

    Löpningen i siffror

  • Distans: 6090 m
  • Löptid: 00:35:02 tim/min/sek
  • Hastighet: 10.43 km/timme
  • Tempo: 05:45 min/km
  • puls: 161 slag/min
             är 84% av maxpuls och 77% av HRR
  • Förbränning: 453 cal
  • Stegfrekvens: 174 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén