naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

känsla = normal, kyla, Löpning, mental svacka, Minimalistisk löpning, pulsmätning, träningsdagbok, Vibram Fivefingers Bikila LS, vinter

Black friday? Black Q4 I say!

Lyckas bryta mig ur nästan två veckors träningsdipp idag. Det är så jäkla mörkt och ruggigt så här års. November och december är fruktansvärda löpmånader för mig som inte gillar när det är blött, kallt eller mörkt och nu är det alla tre samtidigt. Lite snö skulle faktiskt lätta upp. När jag var som mest taggad för ett par år sedan lyckades jag hålla igång bra, jag minns inte ens längre hur jag bar mig åt. Just nu har jag alldeles för lätt att vika ner mig och stanna inne. Hur gör ni för att komma ut på en runda när ni är trötta efter jobbet klockan fem och det är knallsvart, blåser och småregnar?

Dagens runda blev 1,5 km och ett stopp för att prata med Kjell som varit ute och fiskat. Den kilometern var seg så det var inte svårt att ta en paus för att snacka lite. När vi pratade stod jag och gruvade mig för att det kunde vara tungt att starta om, men när jag väl startade om var det inte så svårt. Sprang bort till 3 kilometersmärket i bokskogen och vände. Höll strax under 5:30 i snitt och när jag närmade mig slutet funderade jag på hur fort jag kan springa om jag maxar.

Så jag laddade för att ge järnet sista 100. En halvt uppskrapad grusväg som man håller på att bredda och lägga på nytt grus som dessutom slingrar sig och har en del uppförslut är ju inte precis en idealisk sprintbana, men man tar vad man har. Så fullt ös, eller njae, kanske 80%. Det duger inte, ökade. Nu då? Nä, höll nog tillbaka. bet ihop och ökade frekvensen så jag höll på att snava på mig själv. Låren protesterade, bröstet dunkade, det högg lite i vänstersidan. Bet ihop, men fick ge mig och klockade av 10 meter före jag hade tänkt mig. Tvärnitade och satte mig ner bums. Tittade på Tomtomklockan som blickade och visade nåt jag aldrig et förut. Fabulous recovery. Den brukar visa Excellent när jag maxat och tvärstannat. Det är nog en rätt korkad funktion som bara visar någon relativ skillnad mellan maxpuls och hur den sjunker närmaste sekunderna efter. Hursomhelst, jag hade lyckats få upp pulsen i 190 bpm och precis pressat tempot till strax under 3:30 min/km i sprinten.

    Löpningen i siffror

  • Distans: 6070 m
  • Löptid: 00:33:27 tim/min/sek
  • Hastighet: 10.89 km/timme
  • Tempo: 05:30 min/km
  • puls: 167 slag/min
             är 87% av maxpuls och 81% av HRR
  • Förbränning: 444 cal
  • Stegfrekvens: 176 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén