naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

fartlek, fotblåsa, känsla = normal, mental svacka, motion, pulsmätning, skavsår, träningsdagbok, Växjösjön, Vibram Fivefingers Bikila LS

Veckans runda är avklarad

Det går trögt nuförtiden. Springer väl inte jättesakta, men har ingen ork till några längre rundor och det dyker alltid upp lite småproblem på varje runda. Det är helt enkelt inte kul att ge sig ut längre. Fast om jag inte ger mig ut blir det bara värre så jag tvingar mig ut.

Idag var det rätt idealiskt för löpning. Drygt 10 grader, vindstilla och lite omväxlande soligt. gav mig iväg i min vanliga strax över fem minuter per km fart. Hade lite svårt att välja runda, men valde till slut en mountainbikerfri rutt runt Växjösjön. När jag kom ner till sjön och upp på asfalten blev jag påmind om de som sprang musikmilen häromveckan. Det sägs vara ett väldigt lättsprunget lopp. Bortsett från att springa slingrig och backig trail är jag lite småskeptisk till hur stor skillnad det kan göra med asfalt kontra grus.

“Ok, vi testar väl, med 4:30 och ser om det känns normalt bara för att det är asfalt”, tänkte jag och ökade. Första kilometern kändes det helt ok, under den andra började de gå lite trögt att hålla jämnt 4:30. Mot slutet dippade det till 4:40 så då ökade jag och kom istället ner mot 4:10. Efter några hundra meter i 4:10 rann energin ur mig så jag slog på tempot. Efter några hundra meter i 5:30 piggnade jag till igen och fortsatte i blankt fem.

Efter sex kilometer blev vaderna tunga, men det gav jag fan i och höll samma fart ändå. Sista femhundra meterna hem var jag lite allmänt sliten och fotsulorna började bränna lite framme vid tårna. Jag surnade till och kramade ut det sista jag hade och maxade mig fram ner mot 3:30. Det var en viljeinsats som fick upp pulsen i 190 bpm.

Lite korkat med en sån här maxad fartlektsrunda för nu blir det träningsvärk och uppehåll nån dag, men eftersom jag mentalt ändå inte är på banan kan det vara lika gott att ha en anledning till uppehåll.

    Löpningen i siffror

  • Distans: 8350 m
  • Löptid: 00:40:56 tim/min/sek
  • Hastighet: 12.24 km/timme
  • Tempo: 04:54 min/km
  • puls: 167 slag/min
             är 87% av maxpuls och 81% av HRR
  • Förbränning: 587 cal
  • Stegfrekvens: 175 steg/min

Kommentera

Tema av Anders Norén