naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

Bokhultet, fartlek, Kalahöjden 980m, känsla = normal, Stel vad, vadkramp, Vibram FiveFingers Speed

4+5 km, sol och 9 plusgrader

Helg, fint väder och frisk. Ja, då måste det ju bli en löprunda i bokskogen. Gav mig i väg i kortärmat och i korta tights. Först lite kyligt, men efter ett par minuter helt perfekt väder. Vaderna var dock inte perfekta idag heller. Dags för en uppryckning och tåhävningar varje kväll nu. vad400Efter 3,5 kilometer i cirka fem min/km fart så kändes vaderna blytunga. Så jag lyssnade till signalerna och stannade. Satt och masserade och stretchade en stund. Övervägde att vända tillbaka direkt, men det är så mysigt i bokskogen så jag gav mig vidare för ett varv runt Kalahöjden och startade igen.

Det gick tungt till en början och jag kände att jag kanske skulle få gå en bit till slut om trenden höll i sig. Kalajöjdenkilometern gick på strax under sex minuter, men sen efter den började vaderna mjukna till något. Nästa kilometer gick på 5:25 och vaderna mjuknade stegvis. Den tredje kilometern roade jag mig med lite fartlek mellan broar och flanörer. Den gick på 5 nästan. Fortsatte på fartlekstemat den fjärde och bitvis gick det riktigt bra nu. När det segade ihop tog jag en hundring lite långsamt. Den kilometern gick på 4:45. Sen slog jag av på tempot och tänkte ta det lugnt sista kilometerna hem, men så såg jag en långsamt tjej ganska långt framför mig och jag blev nyfiken på hur mycket jag kunde ta in på en knapp kilometer.

Först sprang jag bara normalfart runt fem min. Tog in en del det kändes rätt ok så jag ökade ett snäpp för att se hur det skulle gå. Avståndet minskade ganska fort, men jag hade nog en dryg hundring att ta in och bara ett par hundra meter kvar till min runda var slut. Det fick mig att lägga in maxfart. Maxfart idag var 3:12. Fortare kunde jag inte springa i det svaga motlutet. jag åt upp avståndet och drog förbi henne precis till min utsatta markering. Trots dålig form går det alltså att springa riktigt fort en bit om bara motivationen finns.

    Löpningen i siffror

  • Distans: 10500 m
  • Löptid: 00:49:35 tim/min/sek
  • Hastighet: 12.71 km/timme
  • Tempo: 04:43 min/km
  • Förbränning: 700 cal

Kommentera

Tema av Anders Norén