naturligasteg

Steg för steg, krona för krona, en löpares kamp mot cancer

benhinneinflammation, intervall, Konditionsträning, Löpning, motion, New Balance Minimus Trail, New Balance MT00, pulsmätare, Runmeter, Sennheiser PMX 680i sports, varannanlöpning

Varannanlöpning 4km

Det snackas mycket om nyttan med intervaller på olika löparforum, men det har aldrig legat för mig att springa som en idiot en bit och sen stå och flåsa innan man börjar om.  Så det har jag låtit bli i planerad form och bara kört lite fartlek. Igår läste jag om en mildare form som man kan kalla för varannanlöpning. Enkelt uttryckt springer man varannan kilometer lite fortare än sin komfortfart och varannan lika mycket långsammare. Det verkade intressant så det provade jag nyss.

Eftersom jag är lite seg i starten började jag med den långsamma och sprang första stillsamt. Siktade på 5:20, men det blev 5:09. Sen ökade jag. Visste inte riktigt hur fort, men eftersom jag brukar missbedöma mina småökningar så ökade jag tills det kändes tungt. Kändes rejält jobbigt på slutet, pulsen toppade på 175 bpm och jag vände tillbaka vid kilometerpasseringen. Jag hade gissat på höga 4:30, men tiden blev 4:13. Tog det rejält stillsamt på tredje för att återhämta mig. Till min förvåning gick allra första biten i 3:45fart enligt appen vilket tydligt bevisar att den ligger med 50 meter eftersläp när den beräknar tempot. Som helhet gick tredje km på 5:22 och jag fick ner pulsen till ett snitt på 163 bpm igen. Sen ökade jag igen på fjärde. Det kändes jobbigt tidigt och jag bestämde att det skulle bli dagens sista. Bet ihop och avslutade med en kilometer på 4:09 och snittpuls på 180 bpm. Maxpulsen låg på 181 så jag låg på det som jag tror brukar kallas tröskeln hela sträckan. Riktigt jobbigt, men kul att jag höll upp farten på 4:09. Om jag kan bedöma farten bättre nästa gång ska jag försöka pendla mellan 5:20 och 4:20. Då kanske jag kan springa 6 eller 8 km totalt. Rätt nöjd med två på fyra faktiskt. Mindre nöjd med att ömheten i höger benhinna som jag fick av fotbollen kom tillbaka nu efter passet. Gjorde 2×10 tåhävningar på varje ben i förebyggande rehabsyfte för hälsenorna.

Kommentera

Tema av Anders Norén